For å delta i Yukigassen må man være minimum 7 påmeldte spillere, og man kan maksimalt være 10.
Aktive spillere: I kampene skal det være 7 aktive spillere. Det må være minimum 3 spillere av hvert kjønn på banen.
Kaptein: Spiller nr. 0 vil være lagets kaptein og stå på sidelinjen innenfor kapteinens område.
Innbyttere: Dersom man har flere enn 7 påmeldte spillere, vil 1 være kaptein og de resterende være reserve. Disse kan fritt byttes mellom hver omgang. Man må likevel passe på å alltid ha minimum 3 spillere av hvert kjønn som aktive spillere ved omgangens start.
Kampene i Yukigassen spilles over maksimalt 3 omganger à 3 minutt pr. omgang. Dersom et lag vinner 2 omganger på rad vil ikke omgang nr. 3 spilles.
Hvert lag stiller med 3x90 snøballer. I hver omgang benyttes maksimalt 90 snøballer for hvert lag. Snøballkassene plasseres bak bakerst borg.
I Yukigassen gjelder det å enten skyte motstanderlagets spillere og/eller ta motstanderens flagg. Dersom flagget blir kapret (løftet fra bakken) vinner laget omgangen.
Dersom ingen har tatt flagget før det har passert 3 minutter i en omgang blåses kampen av. Dommerene vil deretter telle opp hvor mange spiller som er igjen på hvert lag. Det laget med flest spillere på banen vinner omgangen. Dersom det er like mange igjen på hvert lag blir omgangen uavgjort.
Dersom det etter 3 omganger er uavgjort (dette beregnes i spillepoeng) vil kampen avgjøres med straffekonkurranse.
For å delta i de ordinære Yukigassen arrangementene i Vardø må man fylle 16 det året turneringen arrangeres.
En kamp varer i 3 omganger (3 minutt pr. omgang). Dersom laget vinner 2 av 3 omganger vinner man kampen. Spillet går ut på å skyte så mange ut av motstanderens lag, og/eller ta motstanderens flagg.
Dersom det etter 3 omganger er uavgjort vil kampen bli avgjort på straffekonkurranse (skyte på en hjelm).
Alle påmeldte lag blir delt opp i grupper. Gruppespillet (innledende runder) spilles på lørdagen.
De 8 beste lagene går videre til sluttspillet. Med de 8 beste lag menes det beste laget i hver gruppe, det nest beste laget i hver gruppe og videre.
De offisielle Yukigassen International spillereglene kan leses her.
Merk at disse spillereglene kan avvike noe fra hvordan det håndteres i Norge.
Eksempelvis er det ikke vanlig at spillelag har egne hjelmer og lignende i Norge. Dette stiller Yukigassen Norway opp med.
Gruppespillet
Gruppespillet består av X antall grupper basert på antall påmeldte lag. Det maksimale antall påmeldte lag er satt til 24 lag.
Ved 24 påmeldte lag vil det være 6 grupper à 4 lag i hver gruppe.
Sluttspillet består av de 8 beste lag - som får spille sluttspillturneringen påfølgende søndag. Definisjon av de 8 beste lag forklares videre:
Poengsystemet
Yukigassen benytter følgende poeng: Sp (spillepoeng), O (omganger), P (korrigert poeng) og KP (kamppoeng).
En kamp som ender 10-0, 10-0 (2-0 seier, 2x flagg) vil gi 20 SP, 10 P (20/2 omganger), 7 KP (14 kamppoeng / 2 omganger).
Vekting av poeng for å komme videre til sluttspill
De 16 beste lagene kommer videre til sluttspill. De 16 beste lag vektes slik:
Systemet plukker ut den beste fra hver gruppe, og den nest beste og så videre. Dette betyr at laget som er best i sin gruppe (nr. 1 i sin gruppe) vil komme videre til sluttspill. Videre ser systemet etter hvilket lag som er nest best (nr. 2 i sin gruppe), og deretter nr. 3 i sin gruppe og så videre.
Dersom det er 32 påmeldte lag og 8 grupper vil alle lag som er rangert som nr. 1 og 2. i sin gruppe gå videre til sluttspillet. Dersom det er færre påmeldte vil også noen lag rangert som nr. 3 gå videre.
Vektingen av plassering internt i gruppen og i sluttspillet skjer slik:
1. Flest seiere i sin gruppe
2. Best korrigert spillepoeng (P)
3. Best korrigert kamppoeng (KP)
Eksempel fra resultatliste:
Lag 27 og 10 har like mye P (korrigert SP for omganger), og derfor avgjør KP (kampoeng korrigert for omganger).
Den blå linjen indikterer når alle de beste (nr. 1 i hver gruppe) har blitt plassert videre, og systemet plukker derfor de nest beste fra gruppene. Også lagene 18 og 29 har like mange poeng, og følgelig vil lag 18 med bedre KP komme foran lag 29.
Like poeng (SP, P og KP)
Dersom to eller flere lag (i samme gruppe eller på tvers av gruppene) er likt vektet på resultatlisten etter endt spill og konkurrer om plassering i sluttspillet vil det arrangeres straffekonkurranse for å avgjøre hvem som får 1 ekstrapoeng (EP).
Kapteinen blir kontaktet på telefon / sms dersom dette scenariet inntreffer.
Sluttspillet
Sluttspillet består av de 16. beste lagene fra gruppespillet som fremgår av resultatlisten. Ved 24 påmeldte lag (6 grupper à 4 lag i hver gruppe) vil det beste, neste beste og noen tredje best lag fra hver gruppe være en av de 16 beste lag. Ved færre påmeldte lag vil også de tredje beste lag i gruppene konkurrere om disse plassene.
Sluttspillet spilles påfølgende søndag og avgjøres ved utslagsturnering. 16 dels, 8 dels, semifinale og bronsje- og gullfinale.
Poengsystemet
Yukigassen benytter følgende poeng under sluttspillet: Omganger vunnet pr. kamp.
Eksempel:
Lag 25 vant 2 omganger over lag 2 som vant 1 omgang. Lag 2 er ute av sluttspillett og lag 25 er videre til kvartfinale.
Semifinalene: Lag 22-1 og lag 18-9. Lag 1 vinner 2 omganger over lag 22. Lag 1 går videre til gullfinale og lag 22 går videre til bronsjefinale.
Walkover
I tilfeller hvor man møter opp til kamp, men motstanderlaget ikke møter opp vinner man kampen på walkover (2-0 seier). Dette gir ingen ytterligere spillepoeng (SP) eller kastepoeng (KP). Vekting av hvor man havner på resultatlisten avhenger derfor av hvordan man faktisk gjør det i andre kamper.
Vedlegg og eksempel
I tilfeller hvor en eller flere grupper har færre lag enn andre grupper vil disse få tildelt en seier fra start, se hvorfor i vedlagt pdf-fil under:
Yukigassen - Poengfordeling med fiktiv seier.pdf